یکی از این مسائل، رویکرد ناقص تأمین مالی این صنعت در بستر نظام مالی ایران است که منجر به ایجاد مسائل جدی در ظرفیت تأمین مالی نوآوری صنعت خودرو شده است. پرشدن سقف اعتباری خودروسازان برای استفاده از تسهیلات بانکی، وجود ضوابط محدودیتزا برای پیشفروش خودرو و عدم توان یا عزم دولت برای حمایت مستقیم مالی از این شرکتها، از جمله مهمترین مسائل پیش روی این صنعت است. جریان فعالیت بخش حقیقی در این صنعت از تولید تا نوآوری، نیازمند ابزارهای خاص خود است. از اینرو در این مقاله تلاش شده است به منظور ارائه مدلی مبتنی بر زنجیره ارزش خودرو، ابزارهای تأمین مالی در اختیار توسعه این صنعت پیشنهاد گردد. بدین منظور با مورد کاوی مفهومی و تحلیل بنیادی صنعت و مراجعه به خبرگان این صنعت در بخشهای مختلف زنجیره ارزش خودرو، آسیبها و راهکارها تبیین شده است. در پایان با توجه به تحلیل زنجیره ارزش صنعت، نظام تأمین مالی زنجیره تأمین و تأمین مالی زنجیرهای از یک طرف و رویکرد مرحلهای به تأمین مالی نوآوری، مدل مفهومی برای تبیین نظام ابزارهای جدید تأمین مالی تولید خودرو ارائه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد تنها راه تنوعبخشی به تأمین مالی این صنعت، استفاده از تأمین مالی زنجیرهای با اتّکاء به ابزارهای بازار سرمایه، نظام بانکی و استفاده از پلتفرمهای جدید تأمین مالی مانند تاسیس صندوقهای تخصصی در بازار سرمایه، انتشار اوراق متناسب با نیازهای صنعت و تامین مالی طرف خریدار است.
نویسنده: الهام اسمعیلیپور ماسوله
شناسایی ابزارهای تأمین مالی نظام تولید خودرو مبتنی بر تحلیل زنجیره ارزش صنعت
نظر شما